26 Temmuz 2012 Perşembe

TEMBEL AJANS, SAF MÜŞTERİ VE BAYIK BİR KLİŞE



             Yaklaşık 2 ay önce, Çamlıca Gazoz'un Grey İstanbul'a verdiği brief, final ödevi kapsamında yaratıcı çalışmalar yapmamız için hocamız tarafından bizlere verildi. Brief kısaca şöyleydi; Çamlıca gazoz, çok köklü ve efsane bir marka, özellikle orta yaş ve üstü kesimin onunla çok güzel hatıraları var fakat gençler tarafından bilinmiyor. Bilinse de tercih edilmiyor. Çamlıca gazoz'un gençler tarafından bilinmesini ve tercih edilmesini sağlayacak yaratıcı işler yapılması isteniyor...

             Brief'i elimize aldığımızda, bu işin tam anlamıyla "aklına gelen ilk şeyi yapma" türünde bir iş olduğuna karar verdik. Klişelere kaçmaya çok elverişli bir işti fakat klişenin asla işe yaramayacağı bir işti de aynı zamanda. Hedef kitlemiz gençlerdi. Gençlere ait kalıplaşmış yargılar son yıllarda fazlasıyla çiğnenmiş bir sakızdı. O sakızı bir daha çiğneyerek gençlere ulaşılamayacağını düşünüyorduk. Biz, bu düşüncelerle bazı işler yaptık. Hocamız tarafından beğenildi, yarışmaya yollandı vs. Konumuz bu değil. Konumuz Grey İstanbul'un aynı briefle yaptığı gerçek reklamlar.

             Bu reklamlar hem tv'de, hem de sosyal medyada bir süre döndü. Reklam serisinde, 3 karakter var: Mc Feza, Marjinal Melike, Atarlı Taylan. Bir rapçi, bir tiki ve geveze bir tip. Ajans bu tipleri niye seçmiş olabilir? İki ihtimal var. Birincisi, bu ülkedeki gençlerin çoğunluğunun bu tiplerden oluştuğunu düşünüyorlar, dolayısıyla onlara kendilerini gösteriyorlar. Peki Türkiye'deki gençleri çoğunluğu böyle gençlerden mi oluşuyor? Hiç sanmıyorum. Hatta bir çok genç, fakültede, cafede, sokakta gördüğü bu tiplerle genelde dalga geçer. Böyle tipler vardır evet. Ama azınlıktır. Onları Bebek'te, Nişantaşı'nda, Bağdat caddesinde bolca görebilirsiniz. Ama Türkiye'deki genç nüfus popülasyonunun yüzde kaçını oluştururlar? En kritik soru; bu tarz bir reklamla ağzınızla kuş tutsanız böyle tiplere cola, bira, fanta vs. yerine gazoz içirebilir misiniz? Üstelik Shweppes de değil Çamlıca gazoz! Ajansın, bu tipleri seçmesinin ikinci nedeni de gençler arasında bu tiplerin sempatik görülmesi ve gülünmesi olabilir. Bu doğru bir tespit mi acaba? Bence değil. Böyle olanlar olabilir ama o zaman öyle orijinal ve fenomen olabilecek tipler bulacaksın ki reklam olay olacak. Öyle cast ajansından rastgele seçilmiş oyuncularla bu iş olmaz.

            Sonuç olarak bu kampanyayı başarısız buldum. Ajansın tembellik yapıp kolaya kaçtığını ve müşteriyi de "Bakın gençler artık böyle, reklamlarda da kendileri gibi tipleri görmek istiyorlar. Gençlere yönelmek için onlar gibi gözükmek lazım." deyip ikna ettiğini ve saf müşterinin de 66 yıllık bu köklü markayı zedeleyeceğinden habersiz buna onay verdiğini düşünüyorum.

            Reklamı izlemeyip bu yazıyı okuyanlar için 3 reklam filmini de aşağıya yerleştiriyorum. Reklamda tek bir doğru yoktur. Benim beğenmediğimi başkaları beğenebilir. Ayrıca reklamın künyesini paylaşmakta da fayda var.



















Reklamveren: Ülker /İçecek Grubu/ Çamlıca
Marka Sorumlusu: Arzu Gökalp, Gökhan Doğan, Emine Tutaş
Yaratıcı Ajans: Grey İstanbul
Kreatif Direktörler: Ergin Binyıldız, Engin Kafadar
Kreatif Grup Direktörü: Erdinç Mutlu
Kreatif Ekip: Önder Bayraktar, Kadir Özdemir, Caner Apaydın, Çetin Yıldız
Müşteri İlişkileri: Elifsu Serin, Ömer Üstündağ
Stratejik Planlama: Kayansel Kaya, Nihan Temiz
Ajans Prodüktörü: Onur Mis, Selim İpek, Ege Yaşar
Yönetmen: Bülent İşbilen
Prodüksiyon Şirketi: Dinamo İstanbul


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder