4 Kasım 2012 Pazar

İŞ BANKASI BALTAYI TAŞA VURDU



         Reklamda her şeyin mübah olmadığını düşündüğüm için bazı reklamlar beni oldukça rahatsız ediyor. Son günlerde yayında olan ve beni oldukça rahatsız eden bir örnek böyle bir şeyi hiç beklemeyeceğim bir marka olan Anadolu Hayat Emekliliğe ait. TBWA İstanbul tarafından yaratılan reklam bir Anaokulunda geçmekte. Sahnedeki öğretmen "Sayın veliler, şimdi de Anaokulumuzun meslekler geçidi" diyerek sahneyi çocuklara bırakıyor. Mikrofonun başına ilk olarak doktor önlüğü giymiş bir kız çocuğu geliyor ve "Büyüyünce ben doktor olacağım. Hastalarıma bakacağım" diyor. Arkasından astronot kıyafetiyle gelen erkek çocuk "Ben astronot olacağım. Uzaya çıkacağım" diyor. Ardından kucağında bebekle tam bir ev hanımı kılığına bürünmüş kız çocuğu "Ben anne olacağım. Çocuklarıma bakacağım" diyor. Hemen ardından mikrofonun başına gelen havalı erkek çocuk ise elleri cebinde rahat bir tavırla "Ben büyüyünce emekli olacağım. İşe gitmeden para kazanacağım. Keyfime bakacağım." diyor. Çok matah bir şey söylemiş gibi de bütün veliler onu ayakta alkışlıyor. Reklam bitti sanırken, "ev hanımlığı" idealindeki kız çocuğu tekrar sahneye atılıp "Ev hanımları da emekli olabilir bir kere. Ben de emekli olacağım" diyerek son tüyü dikiyor!

         Şimdi bazı rakamlar vermek istiyorum. Dünya Ekonomik Forumu'nun (WEF) 2012 Küresel Cinsiyet Uçurumu raporuna göre Türkiye 135 ülke arasında 124. sırada. İçinde bulunduğu Avrupa ve Orta Asya ülkeleri arasında ise sonuncu durumda. Aynı raporun "kadınların ekonomik hayata katılımı ve fırsat eşitliği" başlığında ise 129. sırada yer alıyoruz. Kadınları eğitime erişimi sıralamasında ise 108. sıradayız. Son olarak kadınları siyasi hayata katılımında 98. sırada yer buluyoruz.

         Yukarıda belirttiği rakamlar üzerine uzun uzadıya yorum yapmak bu blog'un konusu değil. Ancak sadece bu rakamları vermek dahi derdimi anlatmama yetiyor diye düşünüyorum. Kadınların iş hayatına katılım oranının bu kadar düşük olduğu bir ülkede bir kız çocuğunun hayalini ev hanımlığı olarak göstermek, bu reklamı izleyen yaşıtlarına bunun güzel bir şey olduğu imajını vermek, Atatürk'ün kurduğu İş Bankası'nın bir kuruluşu olan Anadolu Hayat Emekliliğe yakışıyor mu? Üstelik Atatürk'ün en büyük hedeflerinden biri kadınlarımızın tıpkı muasır medeniyetlerdeki gibi sosyal ve ekonomik hayatın içinde en az erkekler kadar rol almasını sağlamak olduğu halde... Erkek çocuğun en büyük idealinin de işe gitmeden para kazanacağı bir hayat olması da cabası. Tembelliğe övgü, ülke olarak ihtiyaç duyduğumuz şeyler sıralamasında nerededir acaba?!

         "Alt tarafı bir reklam amma abartmışsın be kardeşim" diyenlere saygı duyarım. Fakat, ülkesinin geleceğinden kaygılı bir birey olarak, "iş hayatına katılmayan kadın ve işe gitmeden para kazanan erkek" imgesinin daha dimağları taptaze olan çocuklarımızın bilinçaltına yerleşmesine bile tahammülüm yok!


















REKLAMIN KÜNYESİ
Reklamveren: Anadolu Hayat Emeklilik
Reklam Ajansı: TBWA\ISTANBUL
Kreatif Direktör: Emre Kaplan
Yaratıcı Ekip: Kerim Gürsel, Şükran Genç, Doğu Göcük
Marka Grubu Ajans Başkan Yardımcısı: Burcu Özdemir Kayımtu
Marka Direktörü: Güler Balta
Marka Yöneticisi: Denizhan Çakıl
Marka Temsilcisi: Yunus Emre Kayaalp
Stratejik Planlama Ajans Başkan Yardımcısı: Toygun Yılmazer
Stratejik Planlama Direktörü: Tuğyan Çelik
Stratejik Planlama: Nisan Danışman
Ajans Prodüktörü: Ceyda Kayaçetin Schulte
Prodüksiyon Şirketi: Depo Film
Yönetmen: İlkay Kopan
Post Prodüksiyon: İmaj
Müzik: Ömer Ahunbay
Kullanılan Mecralar: Televizyon, basın, radyo, internet






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder