24 Mayıs 2012 Perşembe

ALTI ÇAY, ÜSTÜ REKABET







          Alt tarafı çay deyip geçmemek lazım. Son 3 yılda çift haneli büyüme gösteren çay pazarı, yabancı yatırımcıların büyük ilgisini çekiyor. Yılda kişi başına 250 bardak çay tüketimiyle dünya sıralamasında birinciliğe ulaşan Türkiye'de her gün toplam 245 milyon bardak çay tüketiliyor. Dünya çay pazarının büyüklüğü 18 milyar $, Türkiye çay pazarının büyüklüğü ise 2.25 milyar TL. Bu da Dünya üretiminin % 6'sı anlamına geliyor. Ayrıca Türkiye, yıllık  250 kilogram, günlük ise 3.5 bardak kişi başı tüketimle, dünyada son iki yılda İrlanda ve İngiltere'yi geride bırakarak birinci sırada yer alıyor.




        Bu veriler ışığında diyebiliriz ki, Türkiye için çay çok daha farklı anlamlara sahip. Dünya ile rekabette bu kadar iyi bir konuma gelmemizdeki en büyük etkenlerden biri kuşkusuz yıllar önce Çaykur'un tekelinin kırılmış olmasıdır. Artık raflarda pek çok büyük çay markası bizleri karşılıyor. Raflardaki bu rekabet, uzun yıllardır reklamlarda da mevcut. Fakat, son bir haftadır Türkiye'nin en büyük çay markalarının aynı anda reklam kampanyası başlatması ilgimi çekti.

      Öncelikle bir iktisadi devlet teşekkülü olan ve Türkiye'deki her eve mutlaka bir kez girmişliği olduğunu düşündüğüm Çaykur'dan başlayalım. Reklamın yıldızı Müslüm Gürses ve dublörü Nazif Uğur Tan. (Böylece Müslüm Gürses'in de bir dublörünün olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz) M.A.R.K.A. reklam ajansı tarafından hazırlanan reklamda Çaykur'un bütün çayların atası olduğu vurgulanmış. Müslüm Gürses'in dublörü berbat bir sesle Çaykur jingle'ını okurken, Müslüm Baba onu susturup jingle'ı kendisi okuyor. Karşısındaki mest olmuş kalabalıktan öne çıkan genç bir çaycı "Hiç benzeri gerçeğinin yerini tutar mı baba?" diyor. Müslüm Baba da "Başka çaylarla karıştırmayın. Türkiye'nin gerçek çayı budur" diyor. Bence vermek istediği mesajı samimi ve basit bir şekilde veren, anlamlı bir reklam.



      Bir diğer reklamımız, Kendi Ajansı'nın Ofçay için hazırladığı reklam. Reklamda, Türk Sinemasının unutulmaz yıldızlarından Kadir İnanır, Hazine adlı ürünü kullanarak karakterli çayın nasıl demlenmesi gerektiğini anlatıyor. Mutfakta, porselen çaydanlıkta özenle demlediği çayı içeride gün yapan kadınlara ikram ediyor. Gözümüzdeki Kadir İnanır imajı bir anda yerle bir oluyor. Bu yönüyle bizi şaşırtan ve dikkat çeken reklam bence fazlasını başaramıyor. Kadir İnanır'ın gün yapan kadınlara çay ikram etmesi bence gereksiz bir mizansen. Ancak aynı başarısızlık sloganda yok. Slogan güzel: Onlar çay, bu Ofçay...



     
      


Gelelim bunların arasında benim en beğendiğim olan, Doğuş Çay'ın reklamlarına. Reklamın yönetmeni Sinan Çetin.. Burcu Kara, Doğa Rutkay ve Pelin Batu'nun Doğuş Çay'ın marka yüzü oldukları bu reklam kampanyasında Black Label serisinin geleneksel lezzetinin yanı sıra berraklığı, doğallığı ve farklılığı vurgulanıyor. Durusu'da doğayla iç içe gerçekleştirilmiş olan çekimlerdeki keyifli atmosfer; Burcu Kara, Doğa Rutkay ve Pelin Batu'nun çaylarını yudumlarken kameralara yansıyan pozitif enerji dolu duruşlarıyla birleşince bence ortaya harika bir reklam serisi çıkmış.. "Bu doğallık, bu özgünlük ve bu güzellik tamamen Doğuş'tan" şeklindeki zekice bir sloganla sonlanan reklam filmlerinin reklam ajansı ise Happy Mondays.












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder